اولویت های پژوهش در آموزش
توجه: ترتیب اولویت های زیر به این صورت است که اولویت شماره 1 دارای بالاترین اولویت در مقایسه با سایر اولویتها میباشد.
1- بستههای تحول و نوآوری در آموزش پزشکی:
تاثیر طرح تحول نظام سلامت برآموزش علوم پزشکی
ارزیابی طرح تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی
ارتباطات دانشگاهی و بین المللی در آموزش پزشکی
تلفیق و هماهنگی دوره های مختلف آموزش پزشکی
تدوین استانداردهای ملی آموزش پزشکی
2-حیطه مدیریت و رهبری:
جامع نگری و جامعه نگری در آموزش پزشکی )رویکرد همه جانبه و بر اساس نیاز جامعه(
نقش و تاثیر همایش های آموزش پزشکی
نقش سبك رهبری در رضایت شغلی اعضای هیئت علمی
نقش سبك رهبری در میزان رضایت مندی دانشجویان
حركت بسوی دانشگاههای نسل سوم با رویکرد استفاده از پتانسیل بخش غیر دولتی در آموزش علوم
پزشکی
ساختار و تشکیلات آموزشی و اهداف
توسعه الگوی برون سپاری خدمات آموزشی به دانشگاههای علوم پزشکی و نهادهای (نیمه) خصوصی
توسعه الگوی تخصیص سهمیه جذب به دانشگاهها در فراخوان هیئت علمی
توسعه الگوی مشارکت انجمنهای علمی در سیاست گذاریهای رشته مرتبط
بازاندیشی و بازنگری ساختار سهمیهها در آزمونهای ورودی وزارت بهداشت و درمان
3- ماموریتهای ویژه دانشگاه:
تاثیر ماموریت های ویژه برآموزش علوم پزشکی
ارزیابی ماموریت های ویژه بر آموزش علوم پزشکی
ارتباطات کارگروه های ماموریت های ویژه با آموزش پزشکی
تلفیق و هماهنگی ماموریت های ویژه دانشگاه
تدوین استانداردهای مرجعیت علمی در آموزش پزشکی
طراحی الگو جهت مرجعیت علمی دانشگاه ها در آموزش پزشکی
4- حیطه آموزش الکترونیک/ محصولات الکترونیک:
فرایندهای بر خط (Online) و آموزش مجازی (انتخاب واحد اینترتی، ارزشیابی اینترنتی، ...)
طراحی نرم افزار آموزشی
برگزاری آزمون های مجازی
بکارگیری نظریه های یادگیری در آموزش الکترونیك
5- آموزش بالینی:
تقویت بکارگیری روشهای نوین آموزش بالینی در دانشگاه
ارزیابی هزینه اثربخشی آموزش بالینی رشته های مختلف دانشگاه
مدلسازی در بکارگیری روش های نوین آموزش بالینی در دانشگاه
6- حیطه یاددهی یادگیری:
آموزش مهارت های بالینی
پزشکی مبتنی بر شواهد
مراقبت مبتنی بر شواهد
ارزشیابی روش های تدریس
آموزش سرپایی
شیوه های یاددهی و یادگیری در آموزش پزشکی
آموزش بین رشته ای (كارتیمی، بین حرفه ای، آموزش بین گروهی(
آموزش بالینی اثربخش
بررسی وضعیت آموزش به بیمار توسط پزشکان از دیدگاه پزشکان بیماران، دانشجویان و اساتید
یادگیری مبتنی بر تیم (Team Based Learning, TBL)
فاكتورهای موثر بر آموزش تئوری و عملی
7- حیطه برنامه ریزی آموزشی:
نیازهای آموزشی دانشجویان
نیازهای آموزشی اعضا هیات علمی
برنامه ریزی استراتژیك در آموزش پزشکی
فن آوری اطلاعات در آموزش پزشکی )كتابخانه، اطلاع رسانی، اینترنت، آموزش كار(
تجارب دانشجویان از محیط آموزش بالینی
تاثیر برگزاری كارگاه های آموزشی خلاقیت و نوآوری بر دانشجویان و اساتید
تعیین چارچوب صلاحیتهای گروه رشته مقاطع مختلف (Competency Frame work)
طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر صلاحیت (Competency-based Curriculum Model)
توسعه الگوی بهینه تخصصی سازی علوم پزشکی
تعریف نقش و تحلیل وظایف نیروهای سلامت دهان و دندان
طراحی الگوی عمومی دورههای آموزش دکتری (PhD) و پیشنهاد چارچوب اصلاحات برنامههای درسی متناظر
بررسی امکان پذیری مدل کاهش طول دوره آموزش پزشکی عمومی و حذف دوره کارورزی و ارائه مدرک MBBS (Bachelor of Medicine, Bachelor of Surgery) در ایران
نیازسنجی از بازار خدمات سلامت در رابطه با آموزشهای مهارتی و حرفهای
تحلیل گرایشهای اخیر در روند برگزاری برنامههای آموزش مداوم در ۵ سال اخیر
طرح نیاز سنجی اولویتهای آموزش مهارتی و حرفهای در نظام سلامت ایران
مطالعه تطبیقی نظامهای احراز صلاحیتهای حرفهای آموزش مهارتی و حرفهای در جهان و تدوین سند راهبردی آن در ایران
8- رشد و بالندگی اساتید:
تاثیر کارگاه های توانمندسازی بر توانایی های عملکردی اعضای هیئت علمی
طراحی الگو رشد و بالندگی استید
طراحی و روانسنجی رشد و بالندگی استید در حیطه های مربوطه
ارزشیابی اعضای هیئت علمی در زمینه های آموزشی فرا ارزشیابی از الگوها
9- حیطه ارزشیابی دانشجو/هیات علمی:
ارزشیابی مهارت های بالینی
بررسی صلاحیت دانش آموختگان دانشگاه
نیازسنجی و ارزیابی برنامه های استعداد های درخشان
بازخورد در آموزش
عملکرد اساتید )آموزشی،پژوهشی،بهداشتی،درمانی(
تحلیل جامع دادههای سازمان سنجش کشور در رابطه با وضعیت پذیرش به منظور ارائه راهکارهای مؤثرتر پذیرش در حوزه علوم پزشکی از طریق کنکور سراسری و ارائه راهکارهای ارتقا آن
ارزشیابی و مطالعه تطبیقی برنامههای پزشکی عمومی در کشور
تعیین الگوی استاندارد مصاحبه در پذیرشهای مختلف
طراحی نظام اعتباربخشی جامع مراکز برگزارکننده برنامههای حضوری و غیر حضوری آموزش مداوم
طراحی الگوی بهینه ورودی دانشگاهها در مقاطع تحصیلی پایه
طراحی الگوی بهینه ورودی دانشگاهها در مقاطع تحصیلی تکمیلی
طراحی الگوی نمره سازی استاندارد آزمونهای پذیرش برای ایجاد امکان استفاده از رتبه یک آزمون پذیرش در یک بازه ۴ ساله
|